Kombinace lehkých figur
I.
Střelec proti jezdci
Bílý na tahu vyhraje
Pozice ukazuje případ, kdy je střelec silnější než jezdec. Ten je úplně bezmocný v bránění postupu pěšce bílého:
1) Sg3 - Ka5, 2) S f4 - K b5, 3) Sc7! a bílý vyhraje.
II.
Střelec proti jezdci
Bílý na tahu vyhraje
a): 1) h6 Jh7, 2) Kg6 Jf8+, 3) Kg7 a černý jezdec neudrží střelce.
b) 1) hh6 - a3, 2) Kf6 Kc5, 3) Kg7 a i v této variantě je jezdec bezmocný, zatímco bílý střelec bezpečně kontroluje postupové pole b2.
III.
Střelec proti jezdci
Černý na tahu vyhrje
1)….Sc6! 2) Ke2 - Sd5! 3) a3 - b5, 4) Jf1 - a5, 5) Jd2 a4, 6) Je4+ - Sxe4, 7) dx e4 - b4! 8) Kd2 bxa3, 9) Kdc1 - g5! a černý vyhraje.
IV.
Střelec proti jezdci
Černý na tahu vyhraje
Jsou však situace, kdy je jezdec silnější než střelec:
1)….Kb6 Plán černého je dostat jezdce na pole e3, odkud sebere slabého pěšce g2. 2) Kc3 Jg6, 3) Kd3 - Ka5, 4) Kc3 - Jh4, a černý vyhraje.
V případě, že bílý zahraje v pátém tahu 5) Kc3 - b3 Jh4 - f5!, Sf1 - d3 Jf5 - e3 a černý ztratí pěšce g2 a prohraje.
Bílý mohl ještě zkusit zahrát místo 2) tahu Kc3, tah 2) Kb3 - a4 g5 - g4! 3) Sf1 - e2 g4 - g3, 4) Se2 - f1 Jf5 - g6, 5) Sf1 - d3 Jg6 - h4, 6) Sd3 - f1 Jh4 - f5!, 7) Sf1 - d3 Jf5 x e3 a padne opět pěšec g2 a černý vyhraje.
V.
Střelec proti jezdci
Černý na tahu vyhraje
Další případ kdy je jezdec silnější než střelec.
Plán černého je dostat jezdce na g5, což nutí střelce držet slabého pěšce e4 proto: 1)….Jd6, 2) Sd3 Jf7, 3) Se2 - Kd6, 4) Kb4 - Jg5,, 5) Sd3 - Jf3, 6) Se2 Jh2, s dalším 7)….f3 a bílý musí obětovat střelce za pěšce a prohraje.
VI.
Střelec proti jezdci
Bílý na tahu vyhraje
A ještě jedna ukázka koncovky, kdy je jezdec silnější než střelec:
1) f5! Hezká oběť pěšce, čímž uvolňuje pole f4 pro rozhodující postup krále. Nyní má černý 2 možnosti:.
a) 1)….Sxf5 2) Jdxf5 - Kx f5, 3) Kf3 - g5, 4) hxg5 - Kfxg5, 5) Kg3 - h4+, 6) Kh3 - Kh5, 7) e6 - Kg6,, 8) Kxh4 - Kf6, 9) Kg4 - Kxe6. 10) Kg5 a bílý vyhraje.
b) 1) f5! - gxf5, 2) Kf4 - Sg4, 3) Kg5 - Sh3, 4) Je8 - Kf7, 5) Jf6 - f4, 6) Kxf4 - Se6, 7) Kg5 a bílý vyhraje..
VII.
a) Stejnobarevní střelci proti sobě
Bílý na tahu vyhraje
Řešení: Bílý stojí na výhru protože má dobrého střelce který napadá soupeřovi pěšce. Naopak černý má špatného střelce který může pouze bránit vlastní pěšce. Král černého nemůže táhnout neboť by umožnil bílému vstup na pole f6 nebo d6 se snadnou výhrou bílého. Na tahu je však bílý a tak jeho plán spočívá v tom, že přenese povinnost tahu na černého: 1) Se4 - c2 Se8 - f7, 2) Sc2 - d3 Sf7 - e8, 3) Sd3 - e4 a nyní je na tahu černý , ztrácí pěšce a bílý vyhraje.
VIII.
b) Stejnobarevní střelci proti sobě
Bílý na tahu vyhraje
Řešení: Bílý má sice dobrého střelce, ale pokud by se černému podařilo umístit svého špatného střelce na diagonálu a2 - g8 nebyla by mu výhoda k ničemu. V této pozici má ale překvapující řešení: 1) Sd1 - h5! a ní jsou možná dvě řešení:
a) 1)….g6 x h5, 2) g5 - g6! h7 x g6, 3) h6 - h7 a bílý staví dámu a vyhraje
b) 1)….Sf1 - c4, 2) Sh5 x g6 Sc4 - g8, 3) Sg6 x f5 a bílý vyhraje.
IX.
c) Stejnobarevní střelci proti sobě
Černý na tahu remízuje
Řešení: Je velice jednoduché. Černý je na tahu jednoduše vstoupí králem na pole proměny pěšce. A bílý nemá síly aby ho s tohoto pole vypudil. 1)….Kc8 - b8 a remis.
X.
d) Stejnobarevní pěšci proti sobě
Pokud je bílý na tahu vyhraje
Pokud je na tahu černý je remis
Řešení: a) Pokud je na tahu černý remizuje. Má jedinou šanci tím, že převede svého krále na pole f5. Ne však přímo Ke5 protože po Sh4 -e7 by opět prohrál a tak musí zahrát 1)….Kd5 -e4!, 2) Sh4 -e7 Sa3 - c1, 3) Se7 - f8 Sc1 - g5, 4) Sf8 -g7 Ke4 - f5 a nelze překrýt dráhu střelce Sf6, proto udrží černý remis. b) Pokud však je na tahu bílý zahraje 1) Sh4 - e7 Sa3 - c1, 2) Se7 -f8 Sc1 - g5, 3) Sf8 - g7 Sg5 -h4, 4) Sg7 - f6 a bílý překryje dráhu černému střelci a pohodlně vyhraje.
XI
a) Nestejnobarevní střelci proti sobě
Ať je na tahu kdokoli, udrží bílý remis
Řešení: Bílý udrží remis jednoduše když se bude jeho střelec pohybovat po diagonále e1 - h4. Černý nemá žádnou možnost mu v tom zabránit.
XII.
b) Nestejnobarevní střelci proti sobě
Bílý na tahu, jen remisuje
Řešení: V pozici diagramu nemůže bílý vynutit výhru. Král bílého je uvázán na krytí pěšce c5 a nemůže pomáhat postupu d pěšce. Na příklad: 1) d5 - d6 Sf8 x d6, a zahraje-li bílý 1) c5 - c6, remizuje černý tahy střelce po diagonále f8, a3.
XIII.
c) Nestejnobarevní střelci proti sobě
Bílý na tahu vyhraje
Řešení: Oproti předchozímu diagramu je rozdíl v umístění střelce. Proto bílý může vyhrát přemístěním krále na pole f6 a následně postoupit pěšcem e5 - e6
1) Ke4 - e3 Sa3 - f5, 2) Ke3 - f4 Sf5 - h3, 3) Kf4 - g5 Sh3 - g2, bílý rozhodne převodem krále na dámské křídlo. 4) e5 - e6+ Kd7 - e8, 5) d5 - d6, a bílý rozhodne převodem krále na dámské křídlo. 5)….Sg2 - c6, 6) Kg5 - f6 Sc6 - a4, 7) Sb5 - a5 Sa4 - c6, 8) Kf6 - e5 Sc6 - a4, 9) Ke4 - d4 Sa4 - b5, 10) Kd5 - c5 - Sb5 - a4, 11) K c5 - b6 Ke8 - d8, 12) Kb6 - b7+ Kd8 - e8, 13) Kb7 - c7 Sa4 - b5, 14) d6 - d7+ a bílý vyhraje.
XIV.
d) Nestejnobarevní střelci proti sobě
Bílý na tahu vyhraje
Řešení: Zde se jedná o koncovku s roztrženými pěšci. Rozhoduje umístění pěšců. Ty jsou od sebe vzdáleny víc než o 2 sloupce, bílý má tedy předpoklad zvítězit.
1) Sh5 - f3 Se7 - h4, 2) Kd5 - e6 Kc7 - d8, 3) f5 - f6 Sh4 - g5, 4) f6 - f7 Sg5 - h6, 5) Ke6 - f6 Sh6 - f8, 6) Kf6 - g6 Kd8 - e7, 7) Kg6 - h7 Ke7 - d8, 8) Kh7 - g8 Kd8 - e7, 9) c6 - c7 a černý vyhraje.
XV.
e) Nestejnobarevní střelci proti sobě
Bílý na tahu vyhraje
A na závěr jedna vzorová koncovka ve které bílý vyhraje díky pěšcové převaze na královském křídle.
Řešení: Bílý střelec udrží oba volné pěšce černého a o jeho vítězství rozhodne král a jeho pěšcová převaha na královském křídle:
1) f2 - f4 Sd1 - e2, 2) g2 - g4 Se2 - f1, 3) h3 - h4 Sf1 - e2, 4) h4 - h5 g6 x h5, 5) Kg4 x h5 Se2 - f3, 6) f4 - e5 Sf3 - e2, 7) Kh5 - g5 Kh7 - g8, 8) Kg5 - f4 Kg8 - f7, 9) g4 - g5 Se2 - h5, 10) g5 - g6+! a na př. 10)….Sh5 x g6, 11) f5 x g6+ Kf7 x g6, 12) Kf4 - e5 Kg6 - g5, 13) Ke5 - d5 Kg5 - f4, 14) Kd5 - c5 Kf4 - e3, 15) Kc5 x b5 d3 - d2, 16) Sc3 x d2 Ke3 x d2, 17) Kb5 x c4 a bílý vyhraje.
Nepomůžou ani jiné varianty:
po 10) g5 - g6+ Kf7 - g8, Zkuste si dohrát.
Opozice králů:
Význam pravidla opozice ( postavení králů proti sobě ) ukazuje následující diagram:
Králové stojí v opozici, Černý na tahu. Pokud táhne 1)….Kd7 - e7!! udrží remisu, neboť poˇ2) e5 - e6 Ke7 - e8!, 3) Kd5 -d6 a král musí do opozice 3)….Ke8 - d8 a po 4) e6 - e7+ Kd8 - e8 a černý buď je pat, nebo bílý musí odevzdat pěšce. Platí zde zásada, že vstoupí-li pěšec na 2 respektive 7 řadu bez šachu, vítězí silnější strana. tato zásada neplatí u věžových pěšců když slabší straně k remise stačí obsadit a ovládat pole proměny. Vyzkoušejte si to a dobře zapamatujte.
: